Menu

Hoe fietsen ze in… Kopenhagen?

De Denen weten wel raad met fietsers

Geen hoofdstad ter wereld is zo fietsvriendelijk als Kopenhagen. Als toerist of bezoeker huur je eenvoudig een e-bike, of pak je een van de 3000 gratis door Kopenhagen verspreide stadsfietsen. De inwoners leggen dagelijks gezamenlijk meer dan een miljoen kilometer af op de fiets en de fietspaden lijken alleen maar langer en breder te worden.  Hoe zit dat? En kunnen wij er hier iets van leren?

Kopenhagen heeft vijf keer zoveel fietsen als auto’s, en ruim een kwart van de gezinnen met 2 kinderen of meer bezit een bakfiets (bron: anwb.nl). Dat is het beste te merken rond het spitsuur, wanneer duizenden forensen, vaders, moeders met kinderen de openbare wegen in bezit nemen, en zich enorme rijen voor fietsstoplichten vormen. Alhoewel: sinds ze ‘de groene golf’ voor fietsers een aantal jaar geleden introduceerden, vallen die rijen reuze mee.  Maar dat alles in de Deens hoofstad fietsen ademt, dat is wel duidelijk.

Innovatie en kennisdeling spelen daarin een belangrijke rol. Kopenhagen is trots op de status van ‘fietshoofdstad’ van de wereld (uitgeroepen door treehugger), en doet er alles aan om die te behouden, maar ook om zijn kennis en kunde te delen met andere grote steden. Zo is ‘Copenhagenizing’ inmiddels een term met betekenis geworden. Steden vragen zich af: hoe Kopenhagizeer ik mijn stad? Hoe maak ik mijn stad aantrekkelijk voor fietsers?

fietsers in Kopenhagen

‘Copenhagenizing’

Op de website Copenhagenize.com is een serie van 10 korte films te vinden, waarin de redenen voor het succes van Kopenhagen worden verteld. De belangrijkste reden, waar het volgens hen allemaal mee begint, is de inrichting van de openbare ruimte. Stel je als stad daarin de auto centraal, of de voetgangers en fietsers? Kopenhagen heeft duidelijk het laatste gedaan, met een uniform ontwerp (door heel Denemarken) dat je als fietser herkent en waarin je je veilig voelt. “Prioritize the bicycle, and the people will ride” (Mikael Colville-Andersen, CEO Design CO.)

Kopenhagen blijft innoveren. Niet alleen de overheid is daarmee bezig, maar ook het bedrijfsleven draagt daar aan bij. Zo ontwikkelde het bedrijf Superpedestrian ‘The Copenhagen Wheel’: je vervangt het achterwiel van je fiets met deze uitvinding en voila: je rijdt elektrisch! Even verderop in Aarhus startte eind 2015 een proef met RFID-tags in het fietswiel, waardoor stoplichten automatisch op groen springen voor fietsers. Dit zijn slechts twee van de vele voorbeelden van de levendige fietscultuur in Denemarken en het succes van het Deense fietsbeleid. Dat Kopenhagen nu een ‘best practice’ is, is natuurlijk niet over een nacht ijs gegaan. Al bijna 35 jaar sleutelen ze aan hun beleid en aan de infrastructuur. Alles voor de fietser!

Copenhagen Wheel